Onrust op de Rode Zee: heeft het effect op ons? 

Op dit moment is er veel onrust in en rond de Rode Zee. En laat de Rode Zee precies een populaire zeeroute zijn voor containerschepen die vanuit Azië naar Europa komen. Op dit moment wordt deze route massaal gemeden door scheepvaartbedrijven. Zij moeten hierdoor verder en langer varen, met als gevolg: hogere kosten en vertraagde leveringen. Ondanks het feit dat ook DL dit merkt, doen wij er alles aan om voor klanten waardige oplossingen te zoeken. 

De cijfers liegen er namelijk niet om. De hoeveelheid vracht die wordt vervoerd over de Rode Zee is bijna 70 procent lager dan dat normaal is rond deze tijd. Dit blijkt uit recente cijfers van de Kiel Institute for the World Economy. Om dit even in perspectief te zetten: meer dan 12 procent van de wereldhandel loopt doorgaans via de Rode Zee. 

Containerprijzen zijn verdriedubbeld 

Doordat veel scheepvaartbedrijven op dit moment voor zekerheid en veiligheid kiezen wordt er via de alternatieve route gevaren langs Zuid-Afrika. Deze alternatieve route is echter 10 dagen langer dan de route via de Rode Zee, waardoor er vertragingen ontstaan en de containerkosten omhoog schieten. De containerprijzen zijn sinds de begin december ontstane veiligheidsproblemen ruim verdriedubbeld. Waar de prijs aan het begin van december ongeveer 850 dollar per container bedroeg, loopt deze inmiddels op tot bijna 2.700 dollar (bron: Drewry World Container Index (DWCI)).

DL merkt en ziet dit uiteraard ook en wij houden dan ook de spotprijzen nauwlettend voor u in de gaten. Mocht u met specifieke vragen zitten of wilt u weten welk effect het op u heeft als klant, neem dan contact met ons op via contact@dl.nl of via de bij u bekende contactpersonen.

Deel dit artikel

Meer te lezen