Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

Wat u moet weten over het verpakken van groente en fruit

Verpakkingen spelen een belangrijke rol in ons dagelijkse leven. Gemiddeld opent iedere Nederlander zo’n zeven verpakkingen per dag. In dit artikel gaan we in op enkele veel gestelde vragen over verpakkingen.

Op welke manieren zijn verse goederen te verpakken?

In de dagelijkse praktijk wordt vaak plastic gebruikt, maar ook bioplastic en papier zijn populair.

Waarom is plastic (nog steeds) zo populair?

Verse goederen blijven langer vers in plastic. Groente en fruit bevatten namelijk veel water, maar dat raken ze in de buitenlucht ook weer gemakkelijk kwijt. Zodra een komkommer vocht kwijtraakt, verliest het aan versheid en is hij minder lekker. Door groente en fruit in plastic te verpakken, vertraag je dit proces.

Is plastic niet slecht voor het milieu?

Hoewel plastic bekend staat als schadelijk voor het milieu, is ze net zo goed te recyclen als bijvoorbeeld papier. Plastic breekt alleen zichzelf niet af, dus we moeten er bewust mee omgaan. Plastic hoort niet in de natuur thuis, maar gescheiden in de afvalbak.

Wat is het voordeel van een verpakkingsmiddel van papier?

Een groot voordeel van papier is dat je er alle kanten mee op kunt als het om bedrukking en vorm gaat.

Stel dat ik milieuvriendelijk wil verpakken, wat moet ik dan kiezen?

Ieder verpakkingsmiddel belast op de een of andere manier het milieu. Om een voorbeeld te geven: Een verpakkingsmiddel dat van papier gemaakt is, lijkt beter voor het milieu te zijn dan plastic. Maar voor een papieren verpakking zijn meer grondstoffen nodig dan voor een plastic verpakking van hetzelfde formaat. Vanuit dat oogpunt belast papier het milieu, de bossen in dit geval, dus meer dan plastic.

Waar moet een verpakking aan voldoen om gebruikt te mogen worden?

Een verpakking moet veilig voor de volksgezondheid zijn. Er mogen geen schadelijke stoffen vanuit de verpakking in het voedsel terecht komen. Ook mogen ze geen invloed hebben op de smaak, geur, kleur of stevigheid van het product.

Welke rol speelt DL in het verpakken van verse goederen?

We hebben jarenlang ervaring in het verpakken van verse goederen en kunnen u daarom hierover goed advies geven. Ook hebben we de mogelijkheid om uw verpakkingen van etiketten te voorzien waarop bijvoorbeeld de houdbaarheidsdatum afgedrukt is.

Naast dat we voor geschikte verpakkingen en etiketten kunnen zorgen, hebben we ook ruimte om uw goederen op te slaan. Veilig, gekoeld en met de juiste certificaten, ook voor biologische goederen.

Zoals u misschien al merkt: DL helpt u graag van a t/m z met de logistiek van uw verse goederen. Neem contact met ons op voor meer informatie of een kennismaking.

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

Onrust op de Rode Zee: heeft het effect op ons? 

Op dit moment is er veel onrust in en rond de Rode Zee. En laat de Rode Zee precies een populaire zeeroute zijn voor containerschepen die vanuit Azië naar Europa komen. Op dit moment wordt deze route massaal gemeden door scheepvaartbedrijven. Zij moeten hierdoor verder en langer varen, met als gevolg: hogere kosten en vertraagde leveringen. Ondanks het feit dat ook DL dit merkt, doen wij er alles aan om voor klanten waardige oplossingen te zoeken. 

De cijfers liegen er namelijk niet om. De hoeveelheid vracht die wordt vervoerd over de Rode Zee is bijna 70 procent lager dan dat normaal is rond deze tijd. Dit blijkt uit recente cijfers van de Kiel Institute for the World Economy. Om dit even in perspectief te zetten: meer dan 12 procent van de wereldhandel loopt doorgaans via de Rode Zee. 

Containerprijzen zijn verdriedubbeld 

Doordat veel scheepvaartbedrijven op dit moment voor zekerheid en veiligheid kiezen wordt er via de alternatieve route gevaren langs Zuid-Afrika. Deze alternatieve route is echter 10 dagen langer dan de route via de Rode Zee, waardoor er vertragingen ontstaan en de containerkosten omhoog schieten. De containerprijzen zijn sinds de begin december ontstane veiligheidsproblemen ruim verdriedubbeld. Waar de prijs aan het begin van december ongeveer 850 dollar per container bedroeg, loopt deze inmiddels op tot bijna 2.700 dollar (bron: Drewry World Container Index (DWCI)).

DL merkt en ziet dit uiteraard ook en wij houden dan ook de spotprijzen nauwlettend voor u in de gaten. Mocht u met specifieke vragen zitten of wilt u weten welk effect het op u heeft als klant, neem dan contact met ons op via contact@dl.nl of via de bij u bekende contactpersonen.

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

Ons alternatief tegen de verhoging van de MAUT

Sinds jaar en dag halen wij als DL al containers op bij de haven van Rotterdam. De vraag hiervoor nam vanuit de klant toe, waardoor we op dit moment op dagelijkse basis met 12 vrachtwagens op en af rijden. 
 
Maar op 1 december 2023 verhoogt de Duitse overheid de tolkosten (MAUD) voor het goederenvervoer met 70-80%. Al onze wagens zijn uitgerust met EURO 6 motoren wat de meest voordelige categorie voor vrachtwagens op diesel is. Desondanks zal de verhoging gevolgen hebben voor de kosten die door u als klant zullen moeten worden betaald. 
 
Als alternatief bieden we voor een aantal bestemmingen ook vervoer per barge aan. Met name bestemmingen zoals Mannheim, Stuttgart, Strasbourg en Basel zijn populair. Vaak is de barge een goed alternatief t.o.v. vervoer over de weg waarbij zowel uw portemonnee alsmede het milieu wordt gespaard.
 
Neem voor meer informatie contact op via mail rob.olbertz@dl.nl.

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

Nederlandse export weer gestegen na periode van krimp 

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) exporteerden Nederlandse bedrijven de afgelopen maanden meer goederen dan in hetzelfde jaar hiervoor. Het betreft een stijging van 0.6% en dat is goed nieuws, want eerst was er juist sprake van krimp. Vooral de export van apparaten en transportmiddelen nam toe. Wel werden er minder voedingsmiddelen uitgevoerd dan een jaar eerder.

Ook Rob Olbertz, operationeel directeur binnen DL, ziet dit als een goed eerste signaal: “Een bekend Nederlands gezegde is ‘één zwaluw maakt nog geen zomer’. Toch ziet de 0.6% groei er veelbelovend uit en is het een trendbreuk na maanden van daling”. 

Wel daalde de totale import van goederen in augustus met 6,2 procent op jaarbasis, na een stijging met 2,2 procent in juli. Verder merkt het CBS op dat de omstandigheden voor de export in oktober iets minder ongunstig zijn dan in augustus. Dat komt vooral doordat de ontwikkeling van de reële wisselkoersen, ofwel de valutakoersen gecorrigeerd voor de stijging van het prijspeil van de exportgoederen, minder ongunstig was. 

Benieuwd naar wat DL voor u kan betekenen? Neem dan vandaag  nog contact op. 

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

DL Logistics Group BV bestaat 25 jaar!

Uit de oude doos: Jan Dammes en Pieter Laban voor poseren voor DL Warehousing met het oude logo

Wij zijn erg trots om te laten weten dat we deze maand 25 jaar bestaan! We hebben dit al gevierd met onze medewerkers tijdens het bedrijfsfeest in Blijdorp maar we willen het moment niet voorbij laten gaan om een klein stukje geschiedenis van DL Logistics Group te vermelden.

Op 4 oktober 1998 hebben Jan Dammes en Pieter Laban samen DL opgericht. Het heette toen nog Dammes Laban Logistics. Het bedrijf bestond uit een warehouse en een klein kantoor en was gevestigd op de Griekenlandweg in Bodegraven. Er waren ongeveer 10 medewerkers in dienst.

Jullie kennen deze vestiging nu als DL Warehousing. Inderdaad, het huidige DL Warehousing is de eerste DL vestiging!

In 2005 werd daar de volgende vestiging aan toegevoegd: Dammes Laban Fruit Logistics, in Bleiswijk. Deze vestiging is nu bekend als DL Fresh Logistics. Zoals de naam het al zegt, hier specialiseerden we ons in de opslag en handling van verse producten.

Omdat Dammes Laban Logistics steeds meer medewerkers in dienst had en omdat er steeds meer vestigingen bij kwamen is er in 2008 besloten om overkoepelend het hoofdkantoor (Dammes Laban Groep) ondersteunend te laten werken voor de vestigingen. Voorheen werd alles per vestiging geregeld (facturatie, hr, etc.) maar het werkte efficiënter om die takelen te bundelen.

In hetzelfde jaar hebben we nog een vestiging geopend, namelijk DL Freight Management Rotterdam BV, te Vlaardingen. Deze vestiging ging zich richten op de afhandeling van zeevracht en de opslag van bulkgoederen.

In de eerste 10 jaar was de Dammes Laban Groep al uitgegroeid tot een logistiek bedrijf dat klanten op de meeste logistieke vlakken kon ondersteunen. Een belangrijke logistieke dienst waarin we nog niet vertegenwoordigd waren was douaneservices en de afhandeling van luchtvracht. Vandaar dat we in 2010 een nieuwe vestiging openden op Schiphol, DL Freight Management Amsterdam.

Dit was ook het moment om opnieuw te gaan kijken naar ons bedrijf. Wat was begonnen als een bedrijf met één warehouse en een klein kantoor was nu een bedrijf met meerdere vestigingen, gespecialiseerd op meerdere vlakken. We besloten om naar buiten te treden als DL Logistics Group BV. Ons logo werd aangepast (naar het logo dat we nu nog steeds gebruiken) en een aantal vestigingen kreeg een nieuwe naam die beter in het geheel paste. Daarnaast gingen de vestigingen onderling meer met elkaar samen werken.

We waren nu bijna op alle logistieke vlakken vertegenwoordigd. Het bedrijf groeide en werd steeds meer bekend. Na een aantal jaar begon het toch weer te kriebelen, wat voor soort dienst konden we nog meer aanbieden om ons portfolio uit te breiden? In 2017 was het moment daar, DL Transport was geboren. Waar we voorheen al de afhandeling van zeevrachtcontainers regelden konden we nu deze containers ook zelf naar de haven brengen en ophalen.

In 2020 hebben we besloten om het dienstenpakket van DL Fresh verder uit te breiden. Tradepacking is overgenomen om groente en fruit te kunnen verpakken. Na een kleine verbouwing waren we klaar om die service ook te gaan uitvoeren in Bleiswijk.

In 2022 zijn twee van onze vestigingen verhuisd. Het kantoor van DL Transport is verhuisd naar Roosendaal omdat dat veel centraler lag voor onze chauffeurs en planning. De vestiging van DL Freight Management Amsterdam is verhuisd naar Hoofddorp om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag van de markt. We waren simpelweg uit de vestiging op Schiphol gegroeid.

De laatste uitbreiding is zeer recent. 1 oktober 2023 is onze nieuwste vestiging in Bleiswijk geopend, DL Fruit Logistics. Met deze uitbreiding is DL in staat om ruimtetekort het hoofd te bieden en de positie in de AGF markt verder te verstevigen. In de 25 jaar dat we bestaan hebben we natuurlijk ook lastige tijden gekend. Denk aan meerdere economische crises, natuurrampen, Corona, de oorlog in Oekraïne etc. We zijn daarom ook heel trots en blij dat we ons 25 jarig jubileum mogen vieren. Dat hebben we te danken aan onze medewerkers en klanten.

Wat zal de toekomst ons brengen? Dat weet natuurlijk niemand. Wat we wel weten is dat het ons doel is om onze positie op de markt alleen nog maar verder te verstevigen zonder in te boeten op onze kwaliteit van diensten. Bedankt voor jullie support en op naar de komende 25 jaar!

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

Tarieven in de containerlijnvaart bijna op het oude niveau: wat betekent dat voor DL?

De tarieven in de containerlijnvaart zijn sinds het einde van de coronapandemie aan het dalen, blijkt uit de World Container Index (onderzoeksbureau Drewry). Zo kwam de gemiddelde prijs in juni (2023) uit op 1336 dollar. Dat is bijna 80% minder dan een jaar geleden.

Dit valt onder andere te verklaren door het feit dat de vervoersvraag na de coronapandemie aanzienlijk is afgenomen. Dat is ook niet zo gek, als je je bedenkt dat de omzet binnen de logistieke sector in 2021 gemiddeld genomen 20% hoger was dan in dezelfde periode in 2019. Daar komt bij dat de verstoringen in de toeleveringsketen zijn verminderd, waardoor de containervaart normaliseert en vertragingen zijn afgenomen.

Voor u als klant is dit goed nieuws 

DL heeft een wereldwijd netwerk waardoor er bijna naar elke plek ter wereld vervoerd kan worden. Zowel ter land, ter zee als via de lucht. Doordat de containerprijzen de laatste maanden erg zijn gedaald, kunnen we uw (container)transport nóg scherper faciliteren. 

Rob Olbertz, Operationeel directeur van DL Logistics Group, stelt dat “Gelukkig zijn de tarieven in de containerlijnvaart weer op een redelijk normaal niveau en is de gekte voorbij. We verwachten dat de volatiliteit de komende tijd binnen redelijke marges blijft al blijft het afhankelijk van geopolitieke invloeden en de wereldwijde economische ontwikkelingen. DL houdt de spottarieven goed in de gaten zodat we de beste afspraken voor onze klanten maken.”

Benieuwd naar de mogelijkheden?  

Neem vandaag dan nog contact op of vul geheel vrijblijvend het offerte-formulier in. 

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

‘DL coureurs’ zetten prestatie neer in Zandvoort 

Afgelopen weekend vond de F1 Dutch Grand Prix in Zandvoort plaats. Een regenachtig weekend, maar met het Nederlandse succes van Max Verstappen zal dat snel vergeten worden. Naast zijn ongekende prestatie heeft DL ook een prestatie geleverd dit weekend in Zandvoort. 

Zo hebben er het gehele Grand Prix weekend DL coureurs – collega’s – gereden met onze gekoelde (race)wagens om voedingsmiddelen af te leveren voor de F1 crew. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eten en drinken voor alle monteurs, technici en marshals die daar rondlopen. Vanuit Zenit Spedition Gmbh kregen we deze aanvraag afgelopen maandag (21 augustus) en binnen drie dagen hadden we al genoeg DL coureurs bereid gevonden om deze (tijd)ritten te rijden. Vier nachten lang vertrokken er twee koelwagens naar het circuit om daar te mogen lossen in de paddock van het circuit in Zandvoort.

Kortom, een prachtige prestatie op het gebied van flexibiliteit en teamspirit!

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

Waarom de kwaliteit en veiligheid van uw goederen voor ons op nummer 1 staat 

DL stelt hoge eisen aan de kwaliteits- en veiligheidsnormen van de goederen die bij ons worden opgeslagen. Bij alle handelingen die met uw goederen te maken hebben, willen we graag aan de strengste eisen voldoen. Denk bijvoorbeeld aan het opslaan van groente en fruit of het vervoeren van high value goederen. Om bij onze diensten aan deze normen te blijven voldoen vinden er jaarlijks verschillende (onafhankelijke) controles plaats. Hierdoor kunnen we al jarenlang met trots zeggen dat we IFS-, BRC-, SKAL- en Chain of Custody gecertificeerd zijn. Daarbij zijn al onze warehouses bonded warehouses (IATA). Hierdoor kunnen goederen worden opgeslagen, bewerkt of verwerkt zonder (opnieuw) invoerrechten te betalen.

Door deze certificeringen zijn wij in staat u te helpen bij het opslaan van goederen, maar ook bij het vervoeren ervan. Zo beschikken we bijvoorbeeld over meer dan 12.000m3 aan koelingen! Hierbij is één ding heel belangrijk voor ons: het bewaken van de kwaliteit van uw goederen. 

Zo wordt de temperatuur van de koelruimtes bij ons 24 uur per dag bewaakt. Mocht de temperatuur een keer afwijken, dan worden er direct doeltreffende maatregelen genomen.

Wilt u meer weten over onze certificeringen? Kijk dan op deze pagina of neem contact met ons op.

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

Nieuwe vestiging voor DL Logistics Group BV

Met trots kunnen wij melden dat DL Logistics Group BV sinds 1 december 2022 een nieuwe locatie heeft! Onze vestiging DL Freight Management Amsterdam BV is verhuisd naar Hoofddorp. Dit hypermoderne pand, vlakbij Amsterdam en Schiphol, stelt ons in staat onze klanten nog beter te bedienen.


De behoefte aan een groter kantoor en magazijn was groot, aangezien het aantal klanten en het aantal zendingen de afgelopen paar jaren sterk is toegenomen.


Met een magazijn van meer dan 2500m2 op deze toplocatie kunnen we mooie stappen maken met DL.

Onze nieuwe vestiging past bij deze tijd

DL heeft op elk logistiek vraagstuk een antwoord, waarbij wij ook graag een bijdrage leveren aan de vraagstukken die er liggen op het gebied van duurzaamheid. Vandaar dat het nieuwe pand gasvrij is, het op zonne-energie draait en we ecologische duurzame wanden hebben, bestaande uit veel groen. Daarnaast is het voorzien van allerlei high-end voordelen. Zo is het magazijn uitgerust met extra beveiliging waardoor alle (high-value) goederen veilig bij ons staan, maar is het ook beter bereikbaar voor zowel bezoekers als vrachtwagenchauffeurs. Doordat Schiphol zowaar naast de deur is zijn de doorlooptijden minimaal.

Daarbij zal vanaf januari 2023 ook de High-Value afdeling verhuizen naar deze locatie. Hierdoor is onze flexibiliteit in het aanbieden van allerlei logistieke diensten van de hele DL Logistics Group nog nooit zo groot geweest.

Nieuwsgierig?

Mocht u na het lezen van dit artikel meer informatie willen hebben over onze nieuwe vestiging, bezoek dan deze pagina  of neem contact met ons op.

Categorieën
Geen onderdeel van een categorie

Brexit. Wat nu?

Transport tussen VK en EU wordt straks lastiger. U krijgt te maken met meer douaneprocedures en wachttijden. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen voor ‘just-in-time-delivery’ en transport van bederfelijke waar.

Welke vorm van Brexit het ook wordt: vrijwel zeker is dat de wachttijden bij de grens straks gaan oplopen. Bovendien zullen veel bedrijven voor het eerst met allerlei douaneformaliteiten te maken krijgen, wat de sector extra tijd en investeringen zal kosten. Wie deze extra kosten moet gaan betalen of hoe dat doorgerekend moet worden, is nog ongewis. 

Als u met vragen rondloopt over de Brexit en wat dit voor uw bedrijf op logistiek gaat betekenen, neem dan contact met ons.