Een dagje meekijken met DL Logistics & Transport

24.11.2016 Een doorsneedag op onze vestiging in Moerdijk

Goedemorgen collega’s!

We hebben vandaag weer een drukke dag voor de boeg dus een bakje koffie om op te starten is geen overbodige luxe.

Eerst even checken of iedereen op schema ligt om op tijd op het laad/losadres te zijn. Eén chauffeur heeft ruim 1 uur in de blokken gestaan bij de ECT Delta door drukte en zal daardoor niet op tijd op het losadres gaan zijn. We gaan gelijk de klant opbellen en ze informeren over deze vertraging.

Ondertussen zijn alle chauffeurs onderweg en moet er gekeken worden naar de vervolgen van alle chauffeurs om er voor te zorgen dat ze niet staan we wachten.. De eerste auto is bijna bij het laadadres om af te koppelen. Snel kijken welke container er geladen staat om zijn vervolg in te plannen. Gelukkig! Er staat een container vol om in te leveren bij de APM 2 en de papieren zijn ook al gereed.

Gauw via ons systeem de taak doorsturen naar de boardcomputer van de chauffeur. In deze boardcomputer ziet de chauffeur welke container hij zo mee mag nemen. Door het grote aantal containers bij deze opdrachtgever hebben we besloten om hier een collega te laten rangeren zodat we niet hoeven te wachten op het laden en op de documenten.
Bij deze chauffeur loopt het erg soepel  en kan hij weer voor zijn pauze naar de Maasvlakte toe om de volgende container in te leveren, deze keer bij de ECT Delta. Hij zal rond 11:00 aankomen bij de ECT, en met een beetje geluk kan hij daar nog voor de pauze zijn container nog inleveren voordat hij zelf pauze moet houden (hij zit dan aan zijn 4,5 rij uren en moet verplicht 45 minuten pauze maken).

Helaas loopt het niet altijd zo soepel. Terwijl de eerste chauffeur onderweg is met een volgende container staat een andere chauffeur bij een andere nieuwe terminal, de RWG, met een probleem.
Tijdens het opzetten van de container is de kraan in storing  gegaan en hangt nu boven het chassis.
De terminal moet de kraan resetten, echter we zijn inmiddels 45 minuten verder en de kraan werkt nog steeds niet. Om niet met zijn vervolg ritten in de knoei te komen moeten we actie ondernemen. Aangezien er een losploeg aanwezig is op de gewenste lostijd mag de boel niet vertraagd worden. We zitten zelf helemaal vol gepland en kunnen helaas maar één ding doen: uitbesteden.
Direct een collega vervoerder bellen om te vragen of hij ruimte heeft. Hij gaat ook even puzzelen.

Gelukkig loopt de rest allemaal op schema en hebben inmiddels  hun vervolg in de boardcomputer staan. Zijn alle containers voorgemeld via Portbase, check!

Al snel word ik gebeld door de collega vervoerder dat hij de rit kan rijden. probleem opgelost!
Het is inmiddels al 11:00 uur geweest en iedereen is onderweg. Tijd om de planning van de huidige dag af te ronden en te starten met de planning voor de volgende dag.

Tussendoor zijn alle verzonden opdrachten in het systeem gezet, dus we hebben al een goed overzicht van alle te rijden containers. Alle containers die de closing moeten halen staan gepland om in te leveren en alle chauffeurs krijgen een opdracht om een container mee te nemen voor de volgende dag. De planning voor de huidige dag is afgerond.

Tijd om de volgende dag  te plannen en stemmen hiervoor de gewenste tijden af als deze nog niet bekend waren. Daarnaast is het natuurlijk zaak dat we de auto’s zo efficiënt mogelijk laten rijden. We werken tenslotte in de logistiek!

Het is  inmiddels half 5. De eerste chauffeurs hebben hun werk er bijna opzitten en komen hun rittenstaten afgeven op kantoor.

En na een laatste babbeltje met de collega’s zeggen we……. Houdoe!

Meer info over DL Logistics & Transport

Deel dit artikel via sociale media:


Vraag direct een offerte aan.

Nieuws en blogs

In deze rubriek vindt u updates over DL en artikelen van Pieter Laban, een van de eigenaren van DL.